Lokomotiva řady 1216 (Taurus) - technické informace

ČD 12. dub 2024

Výrobce

Siemens

Výroba v letech

2005-2011

Počet vyrobených kusů

129

Provozovatel

ÖBB, DB, PKP, SŽ, ČD

Období provozu

2005–dosud

Hmotnost ve službě

87 000 kg

Trvalý výkon

6 000 kW

Maximální tažná síla

304 kN

Trvalá tažná síla

neuvedeno

Maximální povolená rychlost

230 km/h

Napájecí soustava

3 kV ss, 15 kV / 16,7 Hz, 25 kV / 50 Hz

Regulace výkonu

IGBT

Lokomotivní brzda

elektrodynamická (EDB), rekuperační + odporová, samočinná, tlaková, přímočinná

Vytápění vlaku

elektrické

Lokomotiva řady 1216 je univerzální vícesystémová elektrická lokomotiva s asynchronními motory konstruovaná na bázi EuroSprinter, nasazená z počátku jako řada 1216 (Taurus III) ÖBB, v dalších letech i u jiných dopravců, jako např. ALEX (řada 183), Slovenske železnice (řada 541), PKP Intercity (řada EU44), České dráhy aj. Poprvé byla lokomotiva představena veřejnosti 31. března 2005 v Mnichově.

ÖBB 1216 Taurus 3

V říjnu 2003 změnily ÖBB objednávku na posledních 68 lokomotiv řady 1116 (typ ES64U2) na 50 lokomotiv zdokonalené verze, které budou moci být provozovány i na systému 3 kV ss. ÖBB plánovaly jejich nasazení zejména v Itálii a ve Slovinsku. Lokomotivy byly podle specifikací vybaveny příslušnými typy sběračů, vlakových zabezpečovačů a rádií, tzv. národními balíčky:

1216 001-025 jako varianta A pro Rakousko, Německo, Itálii a Slovinsko

1216 141-150 jako varianta B pro Rakousko, Německo a Slovinsko

1216 226-240 jako varianta C pro Rakousko, Německo, Česko a Slovensko

Kvůli zpoždění ve schvalovacím procesu pro připuštění na českou a slovenskou železniční síť byly stroje 1216 227–231 přestavěny na variantu B a v dubnu 2007 přeznačeny na 1216 127–131. Ve stejném měsíci byl stroj 1216 232 přestavěn na variantu A a přeznačen na 1216 032. Tento stroj byl použit pro schvalovací proces – pro jízdy rychlostí do 200 km/h v Itálii.

Od GVD 2007 začaly tyto stroje v rámci zkušebního provozu zajíždět do Českých Budějovic a do Brna. V červnu 2008 byla varianta C schválena s určitými omezeními pro provoz na síti SŽ. Dne 27. října 2008 dojel poprvé stroj této řady vlastní silou až do Prahy, byl to 1216 239 v čele vlaku 573. Jeho nasazení pak pokračovalo na vlacích Ex 573 / 572 / 579 / 578 do 18. listopadu, od 11. listopadu přešel na trať Praha – Děčín. Od GVD 2009 pak byly lokomotivy řady 1216 nasazeny v běžném provozu na vlacích EC mezi Prahou a Vídní. Přímé vozbě dále do Německa však bránily problémy s přejezdem česko-německé hranice, které se podařilo vyřešit až o rok později. Vzhledem k úvraťovým jízdám mezinárodních vlaků přes pražské hlavní nádraží není momentálně potřeba jejich nasazení směrem do Německa.

Rychlostní rekord

Dne 2. září 2006 ustanovila lokomotiva 1216 050 (tehdy ještě ve stavu Siemens, dnes ÖBB 1216 025) nový rychlostní rekord elektrických lokomotiv. Na vysokorychlostní trati Norimberk – Ingolstadt mezi stanicemi Kinding a Allersberg dosáhla rychlosti 357 km/h a překonala tak rekord lokomotivy BB 9004 SNCF z roku 1955.

Až do roku 2008 byla tato lokomotiva používána při zkušebních jízdách v různých zemích, včetně ČR. 25. května 2008 byla předána ÖBB a od 23. června 2008 je nasazena v provozu jako 1216 025.

Tagy

Jiří Javůrek

Blázen do vlaků, aut, elektriky a moderní technologie. Kontakt: javor.cekuj@seznam.cz , instagram: @javor_vlaky

Bomba! Úspěsně jste se přihlásil do odběru novinek.
Výborně! Dokončete postup pro plný přístup.
Vítejte zpět! Byl/a jste úspěšně přihlášen/a!
Úspěch! Nyní máte přístup k veškerému obsahu.