Lokomotiva řady 151 (Gorila) - technické informace

Obrazem 15. čvn 2023

Výrobce 

Škoda Plzeň, modernizace Škoda / ČMŽO Přerov 

Výroba v letech 

1978, modernizace 1992–2002 

Počet vyrobených kusů 

13 

Provozovatel 

ČD 

Období provozu 

1994–dosud 

Hmotnost ve službě 

82 000 kg 

Trvalý výkon 

4 000 kW 

Maximální tažná síla 

210 kN 

Trvalá tažná síla 

126 kN 

Maximální povolená rychlost 

160 km/h 

Napájecí soustava 

3 kV = (stejnosměrné) 

Regulace výkonu 

odporová 

Lokomotivní brzda 

elektrodynamická (EDB), 
samočinná tlaková, 
přímočinná 

Vytápění vlaku 

elektrické 

Lokomotiva řady 151 je elektrická lokomotiva Českých drah vzniklá modernizací (typové označené Škoda 65Em) strojů řady 150 vyrobených firmou Škoda Plzeň (Škoda 65E). Má přezdívku „potkan“, „krysa“, „gorila“, či případně „banán“ (podle dnes již zanikajícího zeleno-krémového nátěru). Tato lokomotiva o výkonu 4000 kW a vybavená odporovou regulací je určena pro vozbu těžkých rychlíků na systému stejnosměrného napětí 3kV. Do prosince 2013 byla tato lokomotivní řada dislokována v DKV Praha, PJ Praha-Vršovice. Nyní však již jezdí pod hlavičkou DKV Olomouc, PJ Bohumín.

Modernizace:

První zrychlení lokomotiv řady 150 proběhlo v roce 1992 na základě požadavku Výzkumného ústavu železničního. Při něm byl pouze upraven převodový poměr, dosazeny tlumiče vrtivých pohybů a další zařízení potřebná pro provoz rychlostí 160 km/h. Až později byla upravená lokomotiva 150.020 přeznačena na řadu 151. V té době se však již začalo uvažovat o mnohem rozsáhlejší modernizaci. Jako první byla k této modernizaci přistavena poslední vyrobená lokomotiva 150.027. Další provedené úpravy spočívaly ve změně převodového poměru, dosazení tlumičů vrtivých pohybů, bezpečnostních skel, náhradě původních dvou kompresorů jedním novým, výměně baterií, dosazení kovokeramických brzdných destiček a provedení dalších modifikací. Modernizace probíhaly do roku 2002 ve Škodě a ČMŽO (Českomoravská železniční opravna s.r.o. Přerov), celkem bylo takto upraveno 13 lokomotiv. Dne 8. srpna 2008 byla při neštěstí ve Studénce zničena lokomotiva 151.018 a rozsah poškození již nedovolil stroj vrátit do provozu. Proto bylo následně rozhodnuto o doplnění parku řady 151 modernizací stroje 150.023 za využití některých dílů ze zničené lokomotivy.

Provoz:

Lokomotivy řady 151 byly díky své maximální rychlosti 160 km/h využívány především pro dopravu prestižních dálkových vlaků spojujících Prahu s východem Česka. Jejich hlavním působištěm byly vlaky kategorií Ex, IC a EC mezi Prahou, Ostravou a Žilinou. Některé zajížděly i do Otrokovic či Vsetína. Bylo je možné spatřit i v Opavě, kam od června 2015 vozily vlaky IC Opava (od prosince 2019 Opavan) a od prosince 2015 i posilový vlak IC Vladislav Vančura. Doplňkovým výkonem byla doprava chebských rychlíků v úseku do Ústí nad Labem, odkud tyto vlaky pokračovaly se stroji řad 362 nebo 363. S příchodem JŘ 2021/2022 byla řada 151 na rameni Praha - Ústí nad Labem vystřídána řadou 371. Po dodávkách nových více systémových strojů řady 380 byla jejich pozice v dálkové dopravě mírně oslabena, v dopravě ostravských expresů však byly stále nenahraditelné.

Lokomotiva řady 151, která jede linku EC 141 Ostravan (Praha - Žilina) zachycená v České Třebové

Pokud by jste chtěli další tyto články o různých lokomotivách, neváhajte se mi ozvat na mail: trainrail@javor.fun nebo instagramu: @javor_vlaky.

Tagy

Jiří Javůrek

Blázen do vlaků, aut, elektriky a moderní technologie. Kontakt: javor.cekuj@seznam.cz , instagram: @javor_vlaky

Bomba! Úspěsně jste se přihlásil do odběru novinek.
Výborně! Dokončete postup pro plný přístup.
Vítejte zpět! Byl/a jste úspěšně přihlášen/a!
Úspěch! Nyní máte přístup k veškerému obsahu.